Δευτέρα 3 Ιουνίου 2013

Οι προκλήσεις του Έλληνα καταναλωτή και η απειλεί του ίντερνετ στο λιανικό εμπόριο

Όλο και περισσότεροι έμποροι διαμαρτύρονται ότι οι πελάτες έρχονται στο κατάστημά τους για να ενημερωθούν για ένα προϊόν, το οποίο αγοράζουν μετά, συχνά φθηνότερα, στο διαδίκτυο.

Το κατάστημα ηλεκτρονικών και ηλεκτρολογικών εξαρτημάτων του Πέτερ Βάιλγκουνι βρίσκεται στο κέντρο της Βόννης. Ο έμπορος υπολογίζει ότι περίπου το 30% των πελατών του έρχεται στο κατάστημά για να ενημερωθεί για κάποιο εξάρτημα ή ηλεκτρονικό μηχάνημα και στη συνέχεια το αγοράζει στο διαδίκτυο. Κατά την άποψή του στο μέλλον μόνο οι μεγάλες αλυσίδες καταστημάτων θα μπορέσουν να επιβιώσουν στη μάχη κατά των διαδικτυακών αγορών.

Διαφορετική άποψη έχει ο Κάι Φαλκ, διευθύνων σύμβουλος του Γερμανικού Εμπορικού Συνδέσμου: «Ένας στους 10 πελάτες ενημερώνεται στα μαγαζιά και αγοράζει μετά αυτό που επιθυμεί στο ίντερνετ». Παραδέχεται ωστόσο ότι το ίντερνετ αλλάζει τη μορφή του εμπορίου, όπως το γνωρίζουμε. Ήδη σήμερα ένας στους πέντε εμπόρους λιανικής διαθέτει ιστοσελίδα.

Πρόσφατη έρευνα έδειξε ότι το λιανικό εμπόριο κερδίζει όταν υπάρχει και διαδικτυακή παρουσία. Ο ειδικός σε ζητήματα εμπορίου Μπγιέρν Μπλόχινγκ λέει ότι «αν υπάρχει μεγάλη ποικιλία στο κατάστημα και ο πελάτης μαθαίνει για αυτήν στο ίντερνετ, έρχεται στο κατάστημα για να ψωνίσει».

Ενημέρωση online, αγορά στο κατάστημα

Ο γερμανός ειδικός πιστεύει ότι οι έμποροι πρέπει να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα, δηλαδή της προτιμήσεις και συνήθειες των καταναλωτών. Ορισμένοι πελάτες ενημερώνονται στο ίντερνετ και αγοράζουν μετά στο κατάστημα, ενώ άλλοι κάνουν ακριβώς το αντίθετο. Κάποιοι «εμπνέονται» από γεμάτα ράφια, άλλοι θέλουν να ξεμπερδεύουν με τις αγορές το συντομότερο.

Στο μέλλον τα καταστήματα θα πρέπει να προσφέρουν απλές λύσεις σε πελάτες με διαφορετικές καταναλωτικές συνήθειες, πιστεύει ο Μπγιέρν Μπλόχινγκ και αναφέρεται στο παράδειγμα μιας μεγάλης γαλλικής αλυσίδας σούπερ μάρκετ: «Στους πελάτες παρέχεται η δυνατότητα να ψωνίσουν στο ίντερνετ και να πάνε μετά, όταν έχουν χρόνο, στο σούπερ μάρκετ να πάρουν τις σακούλες με τα ψώνια. Το μόνο που έχουν συνεπώς να κάνουν είναι να φορτώσουν στο αυτοκίνητο της σακούλες. Η πληρωμή γίνεται διαδικτυακά μέσω πιστωτικής κάρτας».
skai.gr

Οι προκλήσεις του Έλληνα καταναλωτή

Με το χώρο του ηλεκτρονικού εμπορίου να γνωρίζει ραγδαία ανάπτυξη και στην ελληνική αγορά, ο τομέας των online αγορών καλείται να αντιμετωπίσει τις νέες προκλήσεις και να αδράξει τις ευκαιρίες που δημιουργούνται.

Σήμερα στην Ελλάδα, αυξάνεται σημαντικά το online shopping, όπως καταδεικνύει η πρόσφατη έρευνα Web ID της Focus Bari. Σύμφωνα με την έρευνα, το κοινό που πραγματοποιεί αγορές μέσω διαδικτύου αυξάνεται με γεωμετρική πρόοδο, με το ποσοστό αυτού να φτάνει το 20% τον Δεκέμβριο του 2012 από 13% που ήταν τον Σεπτέμβριο του 2010. Η έρευνα τονίζει ότι για τους e-shoppers οι σημαντικότερες προϋποθέσεις και προσδοκίες σε σχέση με τα διαδικτυακά καταστήματα είναι οι καλές τιμές (68%), οι ξεκάθαροι όροι (54%), η φήμη της εταιρείας (41%), η καλή εξυπηρέτηση μετά την αγορά του προϊόντος (38%), η δυνατότητα εναλλακτικών τρόπων πληρωμής (30%) κ.α. 

Οι προβληματισμοί στις online αγορές έχουν να κάνουν κυρίως με τον φόβο υποκλοπής των προσωπικών δεδομένων, αν και αυτός βαίνει μειούμενος τα τελευταία χρόνια: Από 71% που ήταν τον Σεπτέμβριο του 2010, μειώθηκε στο 53% τον Δεκέμβριο του 2012. Την ίδια στιγμή ωστόσο, ολοένα και περισσότεροι e-shoppers δηλώνουν προβληματισμό σε σχέση με τον «έλεγχο του προϊόντος» πριν την αγορά, σε ποσοστό 12% τον Δεκέμβριο του 2012 έναντι μόλις 7% τον Σεπτέμβριο του 2010. Παράλληλα, κατά 5 ποσοστιαίες μονάδες εμφανίζεται μειωμένο σε σχέση με πέρσι το κοινό που δηλώνει «πολύ ικανοποιημένο» από τις online αγορές που πραγματοποίησε τους τελευταίους 6 μήνες: Από 42% τον Σεπτέμβριο του 2011 το ποσοστό έπεσε στο 37%.

 Απ’ ότι φαίνεται, ο online shopper εκπαιδεύεται διαρκώς όσο αναπτύσσεται η online δραστηριότητα, ωστόσο η κατανάλωση λόγω της οικονομικής κρίσης έχει μειωθεί και οι αγορές γίνονται με ιδιαίτερη προσοχή. Tέλος, από τον Σεπτέμβριο του 2010 μέχρι και τον Δεκέμβριο του 2012, ο μέσος αριθμός online αγορών στο 6μηνο ανά καταναλωτή παραμένει σταθερός στις 5 αγορές, ενώ μειούμενο είναι το μέσο ποσό για online αγορές το ίδιο διάστημα: Από τα 871 ευρώ τον Σεπτέμβριο του 2010, μειώθηκε στα 532 ευρώ τον Δεκέμβριο του 2012.

Υψηλή διείσδυση από ξένα online shops 
Θετική εικόνα για την αγορά του ηλεκτρονικού εμπορίου στην Ελλάδα καταγράφει και η Ετήσια Έρευνα 2012 Ηλεκτρονικού Εμπορίου του ELTRUN/ ΟΠΑ, για το ηλεκτρονικό BC εμπόριο και την συμπεριφορά των online καταναλωτών. 

Η ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου B2C είναι ιδιαίτερα αυξητική το 2012, όπου 1,9 εκατ. Έλληνες συνολικά αγόρασαν on-line προϊόντα ή υπηρεσίες αξίας 2,9 δισ. ευρώ, έκαναν κατά μέσο όρο ετησίως 20 αγορές μέσω του διαδικτύου, συνολικής αξίας 1.600 ευρώ. Άρα, στους βασικούς δείκτες μέτρησης της online αγοράς είχαμε αύξηση το 2012 κατά 25-35%, ενώ στις συνολικές αγορές η αύξηση ήταν πάνω από 50% σε σχέση με το 2011. Η μεγάλη σημασία του διαδικτύου για τις αγορές καταγράφεται επίσης από την τάση ότι οι online καταναλωτές για το 50% των αγορών τους που έκαναν το 2012 σε φυσικά καταστήματα είχαν ψάξει, συγκρίνει προϊόντα και κάνει έρευνα αγοράς στο Internet πριν κάνουν την αγορά. 

Στις σημαντικές συμπεριφορές των online αγοραστών καταγράφεται ότι μόνο το 61% των αγορών πραγματοποιήθηκε σε ελληνικά sites (σε αντίθεση με την τάση των ευρωπαϊκών χωρών όπου το 80% των αγορών είναι από εθνικά/ τοπικά sites). Άρα αναμένεται τα επόμενα χρόνια να αυξάνεται το ποσοστό αυτό και να πλησιάζει σταδιακά τον ευρωπαϊκό μέσο όρο. Τα sites των online προσφορών επηρεάζουν τον Έλληνα, αφού 8/10 τα επισκέπτονται και 6/10 αγοράζουν μέσω των προσφορών (μόνο βέβαια 7% πολύ συχνά). Στην παραλαβή των προϊόντων η επίσκεψη στο κατάστημα δεν είναι αμελητέα συμπεριφορά (την προτιμούν 1/3 καταναλωτές), ενώ η αξία των online αγορών για το 2013 αναμένεται να κυμανθεί στα ίδια επίπεδα. 
marketingweek.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...