Aν και τα μνημόνια δεν άφηναν πολλά περιθώρια στις νομοθετικές πρωτοβουλίες των Κυβερνήσεων, η χώρα μας επιχείρησε να διαμορφώσει τέτοιες συνθήκες στον αγροτοδιατροφικό τομέα, για να αντιμετωπίσει τη συνεχώς αυξανόμενη λιανική τιμή των τροφίμων, που σε συνδυασμό με το υπερβολικό κόστος παραγωγής, επέτρεψαν την
Μία αισχροκέρδεια που το καλοκαίρι του 2015 έφτασε μέχρι του σημείου να δίνει τη δυνατότητα στους εισαγωγείς και στους διακινητές να ελληνοποιούν βασικά είδη διατροφής, όπως η φέτα, γεωργικά εφόδια, αλλά και να παραπλανά τους καταναλωτές τρίτων χωρών, με τις οποίες συναλλάσσονταν η χώρα μας με τη χρήση ελληνικών όρων, όπως συμβαίνει για παράδειγμα ακόμη και σήμερα με το γιαούρτι στην Ιαπωνία.
Για όλα τα παραπάνω ως Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ προχωρήσαμε σε συνεννόηση με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή στην προσθήκη στο Νόμο 4492/2017 για τη διακίνηση και εμπορία των νωπών και ευαλλοίωτων προϊόντων, 2 βασικών ρυθμίσεων, που είναι:
1) Η υποχρεωτική αναγραφή της χώρας προέλευσης του γάλακτος και του κρέατος στα ζωικά προϊόντα ώστε ο καταναλωτής να ξέρει τι αγοράζει και
2) Η προστασία των αγροτών και ο περιορισμός της ασυδοσίας των μεσαζόντων με την υποχρεωτική πληρωμή των 60 ημερών στα νωπά και ευαλλοίωτα αγροτικά προϊόντα.
Έτσι με την έξοδό μας από τα μνημόνια υπήρχαν οι δυνατότητες για να εφαρμοστούν όλα αυτά που προαπαιτούνταν αλλά και άλλα μέτρα, που κι αυτά θεσμοθετήθηκαν, όπως είναι:
α) η συμμετοχή των ίδιων των αγροτών – παραγωγών, στο νέο θεσμικό πλαίσιο συνεργατισμού με διατάξεις και ρυθμίσεις για τις διεπαγγελματικές, τις οργανώσεις και τις ομάδες παραγωγών,
β) η κάρτα του Αγρότη για χρηματοδότηση του κόστους παραγωγής με εγγύηση τις κοινοτικές ενισχύσεις και
γ) το εργόσημο ως βασικό εργαλείο πληρωμής της εποχιακής απασχόλησης στον αγροτικό χώρο.
Η σημαντικότερη όμως παρέμβαση αφορούσε στην υιοθέτηση των κανονισμών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, των σχετικών με την ιχνηλασιμότητα και την επισήμανση του κρέατος, καθώς και τη διενέργεια επίσημων ελέγχων στην αγορά κρέατος.
Αρμόδιες αρχές για το συντονισμό και την υλοποίηση των ελέγχων και στις δύο περιπτώσεις ορίστηκαν οι Διευθύνσεις Αγροτικής Οικονομίας του Υπουργείου ΑΑΤ και Ο ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΓΕΩΡΓΙΚΟΣ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ «ΔΗΜΗΤΡΑ». Για την ορθή χρήση και λειτουργία της ηλεκτρονικής εφαρμογής «ΑΡΤΕΜΙΣ» ορίστηκε ο ΕΛ.Γ.Ο. ΔΗΜΗΤΡΑ.
Το νομικό λοιπόν υπόβαθρο για την αντιμετώπιση της ακρίβειας υπήρχε από τις αρχές του 2019 που γιγαντώνεται, αλλά η Κυβέρνηση της Ν.Δ. φαίνεται ότι δε θέλησε να εφαρμόσει αυτές τις ρυθμίσεις και αντ’ αυτών βολοδέρνει με τα καλάθια της, που συνεχίζουν να λυμαίνονται τα ίδια θύματα, τους καταναλωτές και τους αγρότες.
Βέβαια η Κυβέρνηση εξακολουθεί να επιμένει ότι δεν υπάρχει πρόβλημα όταν ήδη εμφανίζονται στην αγορά τάσεις αποπληθωριστικές.
Όμως η διάψευση ήρθε τεκμηριωμένη από τα στοιχεία που παρουσιάστηκαν στην εκδήλωση του Ινστιτούτου Τσίπρα μέσα από την έρευνα της Metron Analysis που δείχνει ότι οι καταναλωτικές δυνατότητες των Ελλήνων έχουν χειροτερέψει για το 67%, όταν για το 25% παραμένουν στάσιμες και για το 8% έχουν βελτιωθεί, ενώ για το 82% χρειάζεται μεγαλύτερη κρατική παρέμβαση στην αγορά προκειμένου να μειωθούν οι τιμές.
Είναι φανερή πλέον η αδυναμία της κυβέρνησης να προστατέψει τα λαϊκά στρώματα από τις επαναλαμβανόμενες αυξήσεις των τιμών και την εκτίναξη του κόστους ζωής.
Τόσο το Υπουργείο Ανάπτυξης, όσο και το Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων πρέπει άμεσα να βγουν από την αδράνεια που βρέθηκαν και με όπλο τις δικές μας ρυθμίσεις να προβούν όχι μόνο σε αυστηρούς ελέγχους, αλλά και να επιβάλλουν τέτοια πρόστιμα που θα είναι και άμεσα εισπρακτέα.
Μόνον έτσι θα είχαν αντιμετωπιστεί τα φαινόμενα ανταγωνισμού και αισχροκέρδειας που λειτουργούν ακόμη και σήμερα στο χώρο.
Βαγγέλης Αποστόλου
πρ. Βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ Εύβοιας
πρ. Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου