Δευτέρα, 13 Μαρτίου 2017

Νομοθετικό πλαίσιο με ζώνες διά πάσα χρήση... γης

Με νέες ζώνες, που προέκυψαν από τις σύγχρονες ανάγκες της ζωής, έχει εμπλουτιστεί το νομοθετικό πλαίσιο για τις χρήσεις γης που καλύπτει τις εντός αλλά και τις εκτός σχεδίου περιοχές, το οποίο είχε θέσει σε δημόσια διαβούλευση το υπουργείο Περιβάλλοντος.
Καταργεί το δεύτερο μέρος του νόμου 4269, που είχε ψηφιστεί το καλοκαίρι του 2014

και είχε τότε συναντήσει έντονες αντιδράσεις ακόμα και από βουλευτές της τότε κυβέρνησης Σαμαρά-Βενιζέλου, γιατί περιλαμβάνει αντισυνταγματικές διατάξεις.

Όπως αναφέρει το άρθρο της Χαρά Τζαναβάρα στο efsyn.gr, λόγω της σημαντικής βαρύτητας των μέτρων η σημερινή πολιτική ηγεσία του υπουργείου απέφυγε την προώθηση νέου νόμου και επέλεξε τη διαδικασία του προεδρικού διατάγματος, που διασφαλίζει τους πολίτες και τους επενδυτές από μελλοντικές προσφυγές στο ΣτΕ.

Οι ρυθμίσεις

Ο δομημένος και ο περιαστικός χώρος διαιρείται σε 15 γενικές κατηγορίες, στις οποίες επιτρέπονται συγκεκριμένες χρήσεις γης.

Αρμόδιες για την επιλογή τους θα είναι οι δημοτικές αρχές που έχουν δικαίωμα να εντάξουν την περιοχή τους σε μια ζώνη και να αποκλείσουν κάποιες χρήσεις, αλλά όχι και να προσθέσουν.

Σε κάθε περίπτωση εφαρμόζονται άδειες που έχουν χορηγηθεί με το ισχύον θεσμικό πλαίσιο, εκτός και αν δεν έχει ξεκινήσει η υλοποίησή τους. Πολεοδομικά σχέδια που δεν έχουν ολοκληρωθεί προσαρμόζονται με τις νέες διατάξεις.

Οι σημαντικότερες ρυθμίσεις που τέθηκαν σε δημόσια διαβούλευση είναι οι ακόλουθες:

■ Θεσπίζονται νέες χρήσεις με εμφανές κοινωνικό και οικολογικό πρόσημο, όπως τα «πράσινα σημεία», οι γωνιές ανακύκλωσης και οι αστικοί αγροί που αφορούν μικρά κομμάτια γης με παραγωγή για ατομική κατανάλωση.

Προβλέπονται επίσης εγκαταστάσεις υποδοχής και φιλοξενίας προσφύγων και μεταναστών που θα διαθέτουν και τις αναγκαίες υποδομές.

Επιτρέπεται να χωροθετηθούν και σε οικισμούς κάτω των 2.000 κατοίκων, αλλά με την προϋπόθεση ότι η δυναμικότητά τους δεν θα υπερβαίνει τα 100 άτομα.

■ Γίνονται πιο αυστηρές αρκετές διατάξεις που αφορούν οικισμούς κάτω των 2.000 κατοίκων, ώστε να διαφυλαχθεί η κλίμακα του χώρου και ο ιδιαίτερος χαρακτήρας τους.

Μειώνεται η επιφάνεια των εμπορικών καταστημάτων στα 100 τετραγωνικά, έναντι 300 τ.μ. που προβλέπει ο νόμος του 2014.

Περιορίζεται στο μισό η δόμηση για γραφεία, τράπεζες και επιχειρήσεις, που δεν μπορεί να υπερβαίνει τα 300 τετραγωνικά ανά ακίνητο, αντί των προβλεπόμενων 600 τ.μ.

Καταργείται η δυνατότητα για δόμηση εστιατορίων έως 300 τ.μ. και αναψυκτηρίων έως 100 τ.μ. Τα ξενοδοχειακά καταλύματα δεν μπορούν να έχουν περισσότερες από 50 κλίνες, ενώ σήμερα δεν υπάρχει περιορισμός.

Τουριστικές μονάδες με όριο τις 20 κλίνες επιτρέπονται και σε περιοχές με αγροτική χρήση.

■ Προβλέπεται η προστασία της γεωργικής γης υψηλής παραγωγικότητας, που εντάσσεται στην ίδια ομάδα με τις περιοχές προστασίας του φυσικού και πολιτιστικού περιβάλλοντος.

Με αυτή τη νέα κατηγοριοποίηση καθορίζονται οι ζώνες απόλυτης προστασίας στις οποίες ισχύει η πλήρης απαγόρευση δόμησης και διαμορφώνονται οι ζώνες προστασίας που θα μπορούν να φιλοξενούν ορισμένες χρήσεις, για τις οποίες όμως υπάρχει μια αόριστη αναφορά ότι θα είναι σύμφωνες με την ειδική πολεοδομική λειτουργία.

Η δόμηση σε αυτές τις περιοχές έχει βάλει σε περιπέτειες πολλούς ιδιοκτήτες που είδαν τις άδειές τους να ακυρώνονται με αποφάσεις του ΣτΕ. Στην ίδια ομάδα εντάσσονται οι ζώνες αιγιαλού και παραλίας, τα ρέματα και οι ορεινοί όγκοι.

■ Εξειδικεύεται η χωροθέτηση υποδομών για την καύση νεκρών και προστίθεται η καύση οστών, που μπορούν να κατασκευαστούν σε ζώνες για παραγωγικές εγκαταστάσεις χαμηλής και μέσης όχλησης.

■ Επιτρέπονται υποδομές για καζίνα, που μπορούν να λειτουργήσουν μόνο σε ζώνες τουρισμού και αναψυχής, αλλά «φυτεύονται» χώροι για τυχερά παιχνίδια, τα γνωστά «φρουτάκια», σε πολεοδομικά κέντρα, ζώνες με κεντρικές λειτουργίες της πόλης, σε τοπικά κέντρα συνοικίας, ακόμη και γειτονιάς!

■ Χορηγείται άδεια για δημιουργία νέων πρατηρίων καυσίμων, αλλά με την προϋπόθεση ότι θα είναι η μόνη χρήση στο συγκεκριμένο ακίνητο. Δεν προβλέπεται η μετεγκατάσταση υποδομών που ήδη λειτουργούν σε ισόγεια πολυκατοικιών με κατοικίες και επαγγελματικούς χώρους.

■ Επανέρχεται το καθεστώς προστασίας στις ακριβές περιοχές, όπως Παλαιό Ψυχικό, Φιλοθέη, Βούλα-Βουλιαγμένη, Εκάλη, που έχουν χαρακτηριστεί «αμιγούς κατοικίας» με διατάγματα των αρχών του 20ού αιώνα.

Το 2014 είχε επιχειρηθεί να αρθεί το καθεστώς προστασίας, αλλά τελικά η απελευθέρωση είχε περιοριστεί μόνο για ακίνητα που είχαν πρόσοψη σε κεντρικούς οδικούς άξονες, όπως οι λεωφόροι Κηφισίας και Βουλιαγμένης.

Με το προτεινόμενο διάταγμα μετονομάζονται σε περιοχές «αποκλειστικής κατοικίας» και επιτρέπονται εγκαταστάσεις πρόνοιας, πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, υπαίθριες αθλητικές υποδομές, όλες με τοπικό χαρακτήρα.

Δημιουργείται μια νέα κατηγορία «αμιγούς κατοικίας», όπου επιτρέπονται εμπορικά καταστήματα έως 100 τετραγωνικά και ξενοδοχειακά καταλύματα με όριο τις 30 κλίνες.

■ Επιφυλάσσεται ειδική μεταχείριση για τις κεραίες κινητής τηλεφωνίας, που επιτρέπονται σε όλες τις κατηγορίες. Η σχετική διάταξη αναμένεται να αποτελέσει βασικό αντικείμενο του διαλόγου.

■ Δίνεται ιδιαίτερη έμφαση στη ζώνη χονδρεμπορίου, όπου μπορούν να κατασκευαστούν ξενοδοχεία καθώς και κατοικίες, αλλά μόνο για το προσωπικό ασφαλείας.

Χωριστή κατηγορία είναι οι ζώνες δραστηριοτήτων υψηλής όχλησης όπου επιτρέπεται η εγκατάσταση εφοδιαστικών αλυσίδων (Logistics).

■ Δημιουργείται νέα κατηγορία «ιδιαίτερων χρήσεων», στην οποία εντάσσονται οι μεγάλες αθλητικές εγκαταστάσεις, όπως γήπεδα ΠΑΕ και γκολφ, τα κοιμητήρια, τα σωφρονιστικά ιδρύματα, ο ιππόδρομος, τα λούνα παρκ, τα θεματικά πάρκα, οι πίστες για αυτοκίνητα και μοτοσικλέτες.

Η χωροθέτησή τους καθορίζεται κατά τον πολεοδομικό σχεδιασμό.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...