Στην Κτηματολόγιο Α.Ε. περνά η αρμοδιότητα επικύρωσης των δασικών χαρτών, στο όνομα της επιτάχυνσης των διαδικασιών έγκρισης, που τα τελευταία τρία χρόνια προχωρούν με ρυθμούς χελώνας. Οι υποστελεχωμένες δασικές υπηρεσίες των περιφερειών, οι οποίες με το σημερινό καθεστώς έχουν την αρμοδιότητα για το σοβαρό αυτό θέμα, στην ουσία παρακάμπτονται και μετατρέπονται σε υποβοηθητικά όργανα. Η κρατική εταιρεία αποκτά επίσης το δικαίωμα να ορίσει μέσα σε τρεις μήνες με δικά της στοιχεία τα όρια του σχεδίου πόλης, σε περίπτωση που οι αρμόδιες πολεοδομίες καθυστερούν να τα καταθέσουν. Μειώνονται επίσης από 12 σε επτά τα βήματα κύρωσης ενός δασικού χάρτη.
Οι σημαντικές αυτές αλλαγές περιλαμβάνονται στο νομοσχέδιο του υπουργείου Περιβάλλοντος για το Κτηματολόγιο, που οδεύει προς τη Βουλή. Η χάραξη των ορίων του σχεδίου πόλης είναι καθοριστικό στοιχείο για το ξεκαθάρισμα του δασικού ή μη χαρακτήρα ενός ακινήτου. Στις εντός σχεδίου περιοχές δεν νοούνται δασικές εκτάσεις. Αντίθετα, στις εκτός σχεδίου περιοχές ο φερόμενος ως ιδιοκτήτης αγροτεμαχίου οφείλει να προσκομίσει τίτλους από το 1883 για να αποδείξει ότι είναι νόμιμος κάτοχος του δασικού ακινήτου.
Η Κτηματολόγιο Α.Ε. αναλαμβάνει επίσης την αρμοδιότητα να εκδίδει βεβαιώσεις ότι ένα ακίνητο βρίσκεται ή όχι σε περιοχή NATURA, καλύπτοντας κενό του ισχύοντος θεσμικού πλαισίου.
Με τις βασικές διατάξεις του νέου νομοσχεδίου έρχεται η ενδέκατη αλλαγή στον βασικό νόμο 2308/1995 με τον οποίο θεσμοθετήθηκε πριν από 17 χρόνια το πολύπαθο κτηματολόγιο, το οποίο σήμερα λόγω δικαστικών εμπλοκών και οικονομικών υπερβάσεων έχει προχωρήσει μόνον κατά 17%! Να σημειωθεί ότι η ολοκλήρωσή του αποτελεί μνημονιακή υποχρέωση της χώρας και προσδιορίζεται για το 2020. Από τα 38 εκατ. δικαιώματα επί των ακινήτων της χώρας (πλήρης κυριότητα, επικαρπία, ψιλή κυριότητα κ.λπ.) έχουν κτηματογραφηθεί πλήρως (1996-99) μόνον τα 7 εκατ., για άλλα 15 εκατ. εκκρεμούν οι διαδικασίες, ενώ τα υπόλοιπα 16 εκατ. θα ενταχθούν σε μελλοντικούς διαγωνισμούς. Τα προβλήματα, ιδιαίτερα για τους 6,7 εκατ. ιδιοκτήτες, που το 2008 είχαν πληρώσει «κτηματόσημο» συνολικού ύψους 240 εκατ. ευρώ, καθώς και οι μεγάλες καθυστερήσεις στην προώθηση του έργου παρουσιάστηκαν σε πρόσφατο δημοσίευμα της «Εφ.Συν.» (4/3/2013).
Με το νομοσχέδιο επέρχονται οι εξής βασικές αλλαγές:
*Εισάγονται ευνοϊκές ρυθμίσεις για ακίνητα «αγνώστου ιδιοκτήτη», για τα οποία με το σημερινό καθεστώς αν δεν είχαν δηλωθεί μέσα σε μια 10ετία περιέρχονται στο Δημόσιο και ο ιδιοκτήτης τους πρέπει να προσφύγει στο δικαστήριο γι να κατοχυρωθεί. Δίνεται παράταση 12 ετών για την υποβολή καθυστερημένης δήλωσης, που φτάνει τα 14 χρόνια για κατοίκους εξωτερικού.
*Προβλέπεται ότι η διόρθωση των πρόδηλων σφαλμάτων (π.χ. λάθη σε όνομα) θα γίνεται ατελώς.
*Τροποποιούνται οι διατάξεις του αρχικού νόμου και στις νέες κτηματογραφήσεις το Δημόσιο οφείλει να καταθέσει δήλωση ιδιοκτησίας. Με το σημερινό σύστημα ισχύει πως ό,τι δεν δηλώνεται από ιδιώτη αποτελεί δημόσια περιουσία.
*Θεσπίζεται η ηλεκτρονική υποβολή δηλώσεων και όλων των πιστοποιητικών που εκδίδονται από την Κτηματολόγιο Α.Ε.
*Καθορίζεται ότι τα κτηματολογικά γραφεία, που θα αντικαταστήσουν σταδιακά τα υποθηκοφυλακεία, θα έχουν επικεφαλής νομικό. Τα πρώτα γραφεία θα λειτουργήσουν σε Πάτρα, Ηράκλειο και Θεσσαλονίκη.
*Επιταχύνονται οι διαδικασίες ανάθεσης των μελετών, ακόμη και αυτών που εκκρεμούν από το 2008. Στην περίπτωση της Αθήνας, όπου δηλώθηκαν 1,3 εκατ. δικαιώματα, η διαδικασία έχει οδηγηθεί σε αδιέξοδο.
Τέλος, για άγνωστους λόγους, ελαστικοποιούνται τα κριτήρια για τον καθορισμό μιας ιδιωτικής έκτασης ως χώρου κυνηγιού.
efsyn.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου