Πρόκειται για μερικούς από τους όρους «sos» που πρέπει να έχουν υπόψιν τους οι πελάτες των εταιρειών παροχής ηλεκτρισμού.
Δυνατότητα μετακόμισης ενός καταναλωτή από μια εταιρεία παροχής ηλεκτρικού ρεύματος σε άλλη χωρίς αυτός να κινδυνεύει να τιμωρηθεί με «ποινή», αναγραφή στο λογαριασμό του κάθε χρέωσης αναλυτικά ώστε να μπορεί να τη συγκρίνει με τις αντίστοιχες άλλων προμηθευτών, και δικαίωμα εξωδικαστικής επίλυσης των
διαφορών του με την εταιρεία προκειμένου να αποφύγει τη χρονοβόρο και συχνά χωρίς αποτέλεσμα, προσφυγή στη δικαιοσύνη.
Πρόκειται για μερικούς από τους όρους «sos» που πρέπει να έχουν υπόψιν τους οι πελάτες των εταιρειών παροχής ηλεκτρισμού, τόσο της ΔΕΗ όσο και των ανταγωνιστών της, οι οποίοι όπως αναφέρει ηΡυθμιστική Αρχή Ενέργειας, είτε δεν τηρούνται παρ’ ότι επιβάλλονται από τη νομοθεσία, είτε- σύμφωνα με τον πρόεδρο τηςΝ. Βασιλάκο- πρόκειται σύντομα να καταστούν υποχρεωτικοί καθώς σε ένα μήνα από σήμερα θα τους συμπεριλάβει στο κώδικα προμήθειας που θα ανακοινώσει. Αν και από την εξέταση των συμβάσεων στην οποία προέβη η ΡΑΕ προέκυψε ότι σε μεγάλο βαθμό η νομοθεσία τηρείται, εντοπίστηκαν εντούτοις 10 σημεία που χρήζουν βελτίωσης ή συμπλήρωσης.
Δυνατότητα μετακόμισης ενός καταναλωτή από μια εταιρεία παροχής ηλεκτρικού ρεύματος σε άλλη χωρίς αυτός να κινδυνεύει να τιμωρηθεί με «ποινή», αναγραφή στο λογαριασμό του κάθε χρέωσης αναλυτικά ώστε να μπορεί να τη συγκρίνει με τις αντίστοιχες άλλων προμηθευτών, και δικαίωμα εξωδικαστικής επίλυσης των
διαφορών του με την εταιρεία προκειμένου να αποφύγει τη χρονοβόρο και συχνά χωρίς αποτέλεσμα, προσφυγή στη δικαιοσύνη.
Πρόκειται για μερικούς από τους όρους «sos» που πρέπει να έχουν υπόψιν τους οι πελάτες των εταιρειών παροχής ηλεκτρισμού, τόσο της ΔΕΗ όσο και των ανταγωνιστών της, οι οποίοι όπως αναφέρει ηΡυθμιστική Αρχή Ενέργειας, είτε δεν τηρούνται παρ’ ότι επιβάλλονται από τη νομοθεσία, είτε- σύμφωνα με τον πρόεδρο τηςΝ. Βασιλάκο- πρόκειται σύντομα να καταστούν υποχρεωτικοί καθώς σε ένα μήνα από σήμερα θα τους συμπεριλάβει στο κώδικα προμήθειας που θα ανακοινώσει. Αν και από την εξέταση των συμβάσεων στην οποία προέβη η ΡΑΕ προέκυψε ότι σε μεγάλο βαθμό η νομοθεσία τηρείται, εντοπίστηκαν εντούτοις 10 σημεία που χρήζουν βελτίωσης ή συμπλήρωσης.
Δύο από αυτά, που οι εταιρείες δεν τηρούν παρ’ ότι υποχρεούνται από το νόμο, είναι η αλλαγή προμηθευτή χωρίς επιπλέον χρέωση και το ύψος της εγγύησης που καταβάλει κανείς στην αρχή της σύμβασης. Στην πρώτη περίπτωση, απαγορεύεται η επιβολή χρέωσης στον καταναλωτή όταν αποφασίζει να αλλάξει εταιρεία, εκτός κι αν υπέγραψε σύμβαση που προέβλεπε ένα ελάχιστο χρόνο παραμονής ή αν αυτή καταγγέλθηκε επειδή καθυστερούσε να εξοφλήσει τις οφειλές του, και κατέστη υπερήμερος. τη δεύτερη περίπτωση, η καταβολή εγγύησης δεν μπορεί να ξεπερνά ποσό ίσο με την κατανάλωση ρεύματος διάρκειας το πολύ τριών μηνών.
Πέραν αυτών, η ΡΑΕ καλεί τους παρόχους να συμπεριλάβουν άμεσα στις συμβάσεις τους άλλους οκτώ όρους, που έτσι κι αλλιώς θα καταστήσει σύντομα υποχρεωτικούς, όπως για παράδειγμα :
Επιστροφή προκαταβολής σε εύλογο διάστημα (θα οριστεί): Σήμερα, κάποιες εταιρείες μετά την αποχώρηση ενός καταναλωτή από το πελατολόγιό τους καθυστερούν να του επιστρέψουν τη προκαταβολή που είχε αρχικά καταβάλει, ακόμη και για μήνες, χρησιμοποιώντας τα χρήματα ως κεφάλαιο κίνησης.
Γραπτή προσφορά στους υποψηφίους πελάτες με το καλύτερο δυνατό πακέτο. Η ευθύνη για το ενεργειακό πακέτο στο οποίο κατατάσσεται ένας πελάτης, δεν μπορεί να τον βαρύνει μονομερώς. Στη σύμβαση πρέπει να φαίνεται ότι η εταιρεία πρότεινε στον πελάτη μέσω γραπτής προσφοράς, το πακέτο που ταιριάζει στις ανάγκες του, κάτι που σήμερα συχνά δε συμβαίνει.
Επίσης, πρέπει να αναγράφεται ότι έλεγξε την ορθότητα των στοιχείων που εκείνος της προσκόμισε από τον προηγούμενο προμηθευτή του (σύμφωνα με το τελευταίο εκκαθαριστικό του). Κι αυτό ώστε να αποφευχθούν φαινόμενα καταναλωτών με οφειλές σε μια εταιρεία, που όταν απειληθούν με διακοπή ρεύματος, μετακομίζουν σε άλλη, κό.κ.
Διακριτές χρεώσεις. Να αναγράφονται στο λογαριασμό τόσο οι μοναδιαίες τιμές για το κόστος της ενέργειας και τις άλλες χρεώσεις (τέλη χρήσης συστήματος, δικτύου, υπηρεσίες κοινής ωφέλειας, τέλος ΑΠΕ), όσο και τα συνολικά ποσά.
Δικαίωμα εξωδικαστικής επίλυσης διαφορών. Σήμερα, οι διαφορές των πελατών με τις εταιρείες, επιλύονται κατόπιν προσφυγής στη δικαιοσύνη, διαδικασία χρονοβόρος. Η ΡΑΕ καλεί τις εταιρείες να δώσουν στους πελάτες τους τη δυνατότητα να επιλύουν εξωδικαστικά τις διαφορές τους προσφεύγοντας σε αρμόδιους φορείς (όπως Γενική Γραμματεία Καταναλωτή, Συνήγορος Καταναλωτή, Συνήγορος Πολίτη, ΡΑΕ).
Υπηρεσία διαχείρισης παραπόνων, καταγγελιών. Πολλές εταιρείες, δεν διαθέτουν υπηρεσίες υποδοχής παραπόνων με σαφή χρονοδιαγράμματα απάντησης στον καταναλωτή, αλλά και σαφείς διαδικασίες χειρισμού των υποθέσεων (σε ποιόν θα απευθύνεται, κόκ.)
Τροποποίηση της σύμβασης : Να διασφαλίζονται τα δικαιώματα του πελάτη σε περίπτωση τροποποίηση όρων της σύμβασης που δεν υπαγορεύονται από τη νομοθεσία.
Εξόφληση λογαριασμού. Εντός 20 ημέρες από την παράδοση του στο ταχυδρομείο, ο πελάτης οφείλει να τον έχει εξοφλήσει.
Έναρξη προμήθειας. Εντός 5 ημερών από την υπογραφή σύμβασης με τον πελάτη, η νέα εταιρεία οφείλει να του αποστείλει έγγραφη ενημέρωση, όπου θα αναφέρεται ότι η σύμβαση έχει αόριστη διάρκεια και τίθεται σε ισχύ από την πρώτη ημέρα παροχής ρεύματος
Γιώργος Φιντικάκης
Πέραν αυτών, η ΡΑΕ καλεί τους παρόχους να συμπεριλάβουν άμεσα στις συμβάσεις τους άλλους οκτώ όρους, που έτσι κι αλλιώς θα καταστήσει σύντομα υποχρεωτικούς, όπως για παράδειγμα :
Επιστροφή προκαταβολής σε εύλογο διάστημα (θα οριστεί): Σήμερα, κάποιες εταιρείες μετά την αποχώρηση ενός καταναλωτή από το πελατολόγιό τους καθυστερούν να του επιστρέψουν τη προκαταβολή που είχε αρχικά καταβάλει, ακόμη και για μήνες, χρησιμοποιώντας τα χρήματα ως κεφάλαιο κίνησης.
Γραπτή προσφορά στους υποψηφίους πελάτες με το καλύτερο δυνατό πακέτο. Η ευθύνη για το ενεργειακό πακέτο στο οποίο κατατάσσεται ένας πελάτης, δεν μπορεί να τον βαρύνει μονομερώς. Στη σύμβαση πρέπει να φαίνεται ότι η εταιρεία πρότεινε στον πελάτη μέσω γραπτής προσφοράς, το πακέτο που ταιριάζει στις ανάγκες του, κάτι που σήμερα συχνά δε συμβαίνει.
Επίσης, πρέπει να αναγράφεται ότι έλεγξε την ορθότητα των στοιχείων που εκείνος της προσκόμισε από τον προηγούμενο προμηθευτή του (σύμφωνα με το τελευταίο εκκαθαριστικό του). Κι αυτό ώστε να αποφευχθούν φαινόμενα καταναλωτών με οφειλές σε μια εταιρεία, που όταν απειληθούν με διακοπή ρεύματος, μετακομίζουν σε άλλη, κό.κ.
Διακριτές χρεώσεις. Να αναγράφονται στο λογαριασμό τόσο οι μοναδιαίες τιμές για το κόστος της ενέργειας και τις άλλες χρεώσεις (τέλη χρήσης συστήματος, δικτύου, υπηρεσίες κοινής ωφέλειας, τέλος ΑΠΕ), όσο και τα συνολικά ποσά.
Δικαίωμα εξωδικαστικής επίλυσης διαφορών. Σήμερα, οι διαφορές των πελατών με τις εταιρείες, επιλύονται κατόπιν προσφυγής στη δικαιοσύνη, διαδικασία χρονοβόρος. Η ΡΑΕ καλεί τις εταιρείες να δώσουν στους πελάτες τους τη δυνατότητα να επιλύουν εξωδικαστικά τις διαφορές τους προσφεύγοντας σε αρμόδιους φορείς (όπως Γενική Γραμματεία Καταναλωτή, Συνήγορος Καταναλωτή, Συνήγορος Πολίτη, ΡΑΕ).
Υπηρεσία διαχείρισης παραπόνων, καταγγελιών. Πολλές εταιρείες, δεν διαθέτουν υπηρεσίες υποδοχής παραπόνων με σαφή χρονοδιαγράμματα απάντησης στον καταναλωτή, αλλά και σαφείς διαδικασίες χειρισμού των υποθέσεων (σε ποιόν θα απευθύνεται, κόκ.)
Τροποποίηση της σύμβασης : Να διασφαλίζονται τα δικαιώματα του πελάτη σε περίπτωση τροποποίηση όρων της σύμβασης που δεν υπαγορεύονται από τη νομοθεσία.
Εξόφληση λογαριασμού. Εντός 20 ημέρες από την παράδοση του στο ταχυδρομείο, ο πελάτης οφείλει να τον έχει εξοφλήσει.
Έναρξη προμήθειας. Εντός 5 ημερών από την υπογραφή σύμβασης με τον πελάτη, η νέα εταιρεία οφείλει να του αποστείλει έγγραφη ενημέρωση, όπου θα αναφέρεται ότι η σύμβαση έχει αόριστη διάρκεια και τίθεται σε ισχύ από την πρώτη ημέρα παροχής ρεύματος
Γιώργος Φιντικάκης
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου