Πριν από λίγες ημέρες, και μετά από πολυήμερη κυοφορία, υπήρξε δημόσια τοποθέτηση του Δήμου Κύμης Αλιβερίου (βλ.http://www.kimis-aliveriou.gr/2011/10/η-ολοκληρωμένη-διαχείριση-απορριμμά) σχετικά με το θέμα του αριθμού των Σταθμών Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων που είναι αναγκαίος για την περιοχή του Δήμου Κύμης Αλιβερίου.
Η ανακοίνωση δεν απευθύνεται ασφαλώς στο δικό μας δημοσίευμα (βλ. http://dimitris-katsoulis.blogspot.com/2011/10/blog-post_14.html) αλλά μάλλον σε αυτούς καθεαυτούς τους παράγοντες του Δήμου δεδομένου ότι το περιεχόμενο της ανακοίνωσης επιβεβαιώνει την περιδίνηση τους μεταξύ αμάθειας και προφασιζόμενης ημιμάθειας εφόσον ενώ δεν τεκμηριώνουν την απόφαση της δημοτικής αρχής να κατασκευάσει δύο Σταθμούς Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων κόντρα στον ισχύοντα περιφερειακό σχεδιασμό και την γνώμη όσων γνωρίζουν πράγματι το θέμα της διαχείρισης των απορριμμάτων με σύγχρονους όρους και κυρίως προσωπική και πολιτική ανιδιοτέλεια.Κανένα στοιχείο που να δικαιολογεί την απόφαση αυτή δεν αναφέρει ο Δήμος Κύμης Αλιβερίου παρά μόνο ότι η παρέκκλιση από τον αριθμό που προβλέπει ο περιφερειακός σχεδιασμός διαχείρισης απορριμμάτων της Στερεάς Ελλάδας τεκμηριώνεται από το γεγονός ότι «υπάρχουν χρήματα». Προφανώς μόνο αυτό ενδιαφέρει τους αποφασίζοντες. Το κόστος λειτουργίας, η σχέση κόστους οφέλους και ότι επιμερίζεται στους δημότες θεωρείται δευτερεύον.
Ως προς την αναγκαία για τον καθορισμό των ΣΜΑ χωροθέτηση του ΧΥΤΥ τα πράγματα, μετά την ανακοίνωση του Δήμου Κύμης Αλιβερίου, είναι ακόμη περισσότερο αδιαφανή. Αναφέρονται στην «φουριόζικη» πρωτοβουλία τους όχι για να δώσουν ακριβές χρονοδιάγραμμα για το αποτέλεσμά της αλλά για να επικαλεστούν και μόνο μία προγραμματική σύμβαση με τον ανύπαρκτο -και για πολλούς λόγους μη νομιμοποιημένο- Σύνδεσμο Ολοκληρωμένης Διαχείρισης Απορριμμάτων Νότιας Εύβοιας. Έναν φορέα που η μοναδική του συνεισφορά ήταν η ανάθεση μελετών στον ίδιο κύκλο μελετητών που προτιμά η δημοτική αρχή του Δήμου Κύμης Αλιβερίου και η πρόσληψη νυν συνεργάτη της ως συμβούλου. Πρέπει να ξέρετε ότι έναν χρόνο μετά την έναρξη της λειτουργίας του δεν είχε κατορθώσει να βγάλει ούτε ΑΦΜ, με αποτέλεσμα την αδυναμία άμεσης χρηματοδότησή του!!!. Την προγραμματική σύμβαση με αυτόν την επικαλείται στην ανακοίνωση για να παρακάμψει το μοναδικό ερώτημα: Γιατί αποφάσισε δύο Σταθμούς Μεταφόρτωσης χωρίς την προηγούμενη κατάθεση μελέτης κόστους οφέλους στο δημοτικό συμβούλιο το οποίο είναι και το μόνο αρμόδιο για να αποφασίσει;
Υποστηρίζεται ότι προγραμματική σύμβαση του Συνδέσμου με τον Δήμο Κύμης Αλιβερίου έγινε επειδή ο Δήμος διαθέτει Τεχνική Υπηρεσία και διαχειριστική επάρκεια. Η αλήθεια είναι ότι ο Δήμος Κύμης διέθετε τυπική διαχειριστική επάρκεια χωρίς Τεχνική Υπηρεσία και ότι ο σημερινός Δήμος Κύμης Αλιβερίου δεν διαθέτει Τεχνική Υπηρεσία συγκροτημένη έτσι ώστε να συντρέξουν οι προϋποθέσεις της διαχειριστικής επάρκειας. Μόνο προτάσεις για ένταξη έργων μπορεί να υποβάλλει αυτοτελώς. Ούτε να εκτελέσει έργα μπορεί ούτε να τα επιβλέψει. Ακόμη εξαρτάται από την πρώην ΤΥΔΚ η οποία σήμερα είναι υπηρεσία του Δήμου Χαλκιδέων.
Για να είχε πράγματι ενεργή διαχειριστική επάρκεια ο Δήμος έπρεπε να έχει συγκροτημένη Τεχνική Υπηρεσία η οποία να είχε δικαίωμα υπογραφής και επίβλεψης. Για να γίνει αυτό αποτελεί προϋπόθεση η ψήφιση και η θέση σε ισχύ του Οργανισμού Εσωτερικής Υπηρεσίας. Ο Δήμος Κύμης Αλιβερίου μέχρι πριν από λίγες εβδομάδες ήταν ο μοναδικός δήμος της Εύβοιας που δεν είχε ξεκινήσει την διαδικασία σύνταξης του Οργανισμού Εσωτερικής Υπηρεσίας, την ώρα που σιγά- σιγά οι Οργανισμοί των υπολοίπων δήμων της Εύβοιας δημοσιεύονται στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης και τίθενται σε ισχύ. Ήδη ορισμένοι έχουν ξεκινήσει την συγκρότηση της Τεχνικής τους Υπηρεσίας. Ο Δήμος Κύμης Αλιβερίου μόλις στο τέλος Σεπτεμβρίου ψήφισε ένα Σχέδιο Οργανισμού με τις συνήθεις συνοπτικές διαδικασίες χωρίς ουσιαστικό διάλογο με τους εργαζόμενους και τις δημοτικές παρατάξεις. Καλώς εχόντων των πραγμάτων δεν θα έχει εγκεκριμένο Οργανισμό πριν την άνοιξη του 2012 και συνεπώς έως τότε δεν μπορεί να έχει συγκροτημένη Τεχνική Υπηρεσία. Ένας μεγάλος και ισχυρός Δήμος όπως οφείλει να είναι και να λειτουργεί ο Δήμος Κύμης Αλιβερίου όφειλε να είχε σπεύσει εγκαίρως και εντός του προβλεπομένου από τον νόμο εξαμήνου -από την έναρξη λειτουργίας του- να ψηφίσει τον Οργανισμό Εσωτερικής Υπηρεσίας. Τότε και μόνο, έχοντας εν συνεχεία συγκροτημένη ήδη την Τεχνική του Υπηρεσία, θα μπορούσε να δρομολογήσει την προώθηση και την εκτέλεση των αναγκαίων έργων διαχείρισης απορριμμάτων για όφελος της διαχειριστικής ενότητας της Νότιας Εύβοιας.Δεν το έκανε επιδεικνύοντας πρωτοφανή οργανωτική αδυναμία.Τέλος και με αυτή του την ανακοίνωση και με την άλλη που ακολούθησε σχετικά με τη ένταξη των έργων της αποκατάστασης των τεσσάρων ΧΑΔΑ της δημοτικής ενότητας Δυστίων στο ΕΣΠΑ, επιδίδεται ασκόπως στην προσφιλή ναρκισσευτική φλυαρία ενώ η συμβολή της ηγεσίας του στην ωρίμανση αυτών των έργων – αντιθέτως με όσα αναφέρονται στην δεύτερη ανακοίνωση- είναι μηδαμινή. Οι μελέτες των έργων αυτών εκπονήθηκαν και ωρίμασαν από τον πρώην Δήμο Δυστίων. Υπάρχει λόγος αυτό να αποκρύπτεται;
Ούτε τώρα ανακαλύπτεται η πολιτική της αποκατάστασης των παλαιών Χωματερών. Ήδη ο Δήμος Αυλώνος είχε αποκαταστήσει με μελέτες προϋπολογισμού 701.000 Ευρώ και εκτελεσμένα έργα συμβατικού προϋπολογισμού περίπου 450.000 ευρώ όλες-και τις έξι- μη ενεργές χωματερές του ενώ εγκαίρως έκλεισε, στο τέλος του 2010, τον ενεργό ΧΑΔΑ του Νεοχωρίου. Τα έργα αυτά χρηματοδοτήθηκαν από το ΕΣΠΑ. Το ίδιο ισχύει και για τον Δήμο Ταμυναίων ο οποίος είχε επίσης με τα ίδια χρηματοδοτικά μέσα αποκαταστήσει τους χώρους όλων των μη ενεργών χωματερών του. Ο Δήμος Δυστίων είχε έτοιμες τις μελέτες αλλά μόλις τώρα κατέστει δυνατή η χρηματοδότηση των έργων από το ΕΣΠΑ. Η αποκατάσταση των ΧΑΔΑ είναι υποχρεωτική για την Ελλάδα και για τους Δήμους συγκεκριμένα. Για την ένταξη των έργων δεν χρειάζεται ούτε προσπάθεια ούτε μαγκιά. Χρειάζεται εκπόνηση και ωρίμανση των μελετών. Εν προκειμένω ας αναγνωρίσουν ότι αυτό το κρίσιμο υπήρξε αποτέλεσμα της δημοτικής αρχής του Δήμου Δυστίων. Είναι ζήτημα πολιτικού ήθους.
Τα γράφουμε αυτά για να επισημάνουμε ότι το ζήτημα της διαχείρισης των απορριμμάτων είναι πολύ σοβαρό για να αποτελέσει αντικείμενο άκρατης πολιτικής περιαυτολογίας. Χρειάζεται συνεργασία μεταξύ των Δήμων και της Περιφέρειας, χρειάζεται πλήρη διαφάνεια στην λήψη των αποφάσεων με κρίσιμο προαπαιτούμενο την ενημέρωση των πολιτών και την κοινωνική συναίνεση. Ως εκ τούτου πρακτικές περιχαράκωσης και απομονωτισμού, αδυναμία γόνιμης συνεργασίας με τους άλλους δήμους του νομού και κυρίως με εκείνους με τους οποίους η συνεργασία είναι μονόδρομος, είναι καταστάσεις που δεν υπηρετούν το τοπικό συμφέρον και πρέπει να αλλάξουν πάραυτα.
Όσο για εμάς του απλούς πολίτες, οφείλουμε να είμαστε απαιτητικοί και υπεύθυνοι. Να εξαντλούμε με όλους τους τρόπους την αγωνία μας για πλήρη ενημέρωση και την απαίτησή μας για λογοδοσία εκείνων που λαμβάνουν αποφάσεις. Ο αμαθής ή ημιμαθής πολίτης συγχωρείται όταν επιδιώκει να αποκτήσει γνώση και πληροφόρηση, ο αμαθής ή ημιμαθής δημοτικός άρχοντας δεν συγχωρείται σε καμία περίπτωση.
Η ανακοίνωση δεν απευθύνεται ασφαλώς στο δικό μας δημοσίευμα (βλ. http://dimitris-katsoulis.blogspot.com/2011/10/blog-post_14.html) αλλά μάλλον σε αυτούς καθεαυτούς τους παράγοντες του Δήμου δεδομένου ότι το περιεχόμενο της ανακοίνωσης επιβεβαιώνει την περιδίνηση τους μεταξύ αμάθειας και προφασιζόμενης ημιμάθειας εφόσον ενώ δεν τεκμηριώνουν την απόφαση της δημοτικής αρχής να κατασκευάσει δύο Σταθμούς Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων κόντρα στον ισχύοντα περιφερειακό σχεδιασμό και την γνώμη όσων γνωρίζουν πράγματι το θέμα της διαχείρισης των απορριμμάτων με σύγχρονους όρους και κυρίως προσωπική και πολιτική ανιδιοτέλεια.Κανένα στοιχείο που να δικαιολογεί την απόφαση αυτή δεν αναφέρει ο Δήμος Κύμης Αλιβερίου παρά μόνο ότι η παρέκκλιση από τον αριθμό που προβλέπει ο περιφερειακός σχεδιασμός διαχείρισης απορριμμάτων της Στερεάς Ελλάδας τεκμηριώνεται από το γεγονός ότι «υπάρχουν χρήματα». Προφανώς μόνο αυτό ενδιαφέρει τους αποφασίζοντες. Το κόστος λειτουργίας, η σχέση κόστους οφέλους και ότι επιμερίζεται στους δημότες θεωρείται δευτερεύον.
Ως προς την αναγκαία για τον καθορισμό των ΣΜΑ χωροθέτηση του ΧΥΤΥ τα πράγματα, μετά την ανακοίνωση του Δήμου Κύμης Αλιβερίου, είναι ακόμη περισσότερο αδιαφανή. Αναφέρονται στην «φουριόζικη» πρωτοβουλία τους όχι για να δώσουν ακριβές χρονοδιάγραμμα για το αποτέλεσμά της αλλά για να επικαλεστούν και μόνο μία προγραμματική σύμβαση με τον ανύπαρκτο -και για πολλούς λόγους μη νομιμοποιημένο- Σύνδεσμο Ολοκληρωμένης Διαχείρισης Απορριμμάτων Νότιας Εύβοιας. Έναν φορέα που η μοναδική του συνεισφορά ήταν η ανάθεση μελετών στον ίδιο κύκλο μελετητών που προτιμά η δημοτική αρχή του Δήμου Κύμης Αλιβερίου και η πρόσληψη νυν συνεργάτη της ως συμβούλου. Πρέπει να ξέρετε ότι έναν χρόνο μετά την έναρξη της λειτουργίας του δεν είχε κατορθώσει να βγάλει ούτε ΑΦΜ, με αποτέλεσμα την αδυναμία άμεσης χρηματοδότησή του!!!. Την προγραμματική σύμβαση με αυτόν την επικαλείται στην ανακοίνωση για να παρακάμψει το μοναδικό ερώτημα: Γιατί αποφάσισε δύο Σταθμούς Μεταφόρτωσης χωρίς την προηγούμενη κατάθεση μελέτης κόστους οφέλους στο δημοτικό συμβούλιο το οποίο είναι και το μόνο αρμόδιο για να αποφασίσει;
Υποστηρίζεται ότι προγραμματική σύμβαση του Συνδέσμου με τον Δήμο Κύμης Αλιβερίου έγινε επειδή ο Δήμος διαθέτει Τεχνική Υπηρεσία και διαχειριστική επάρκεια. Η αλήθεια είναι ότι ο Δήμος Κύμης διέθετε τυπική διαχειριστική επάρκεια χωρίς Τεχνική Υπηρεσία και ότι ο σημερινός Δήμος Κύμης Αλιβερίου δεν διαθέτει Τεχνική Υπηρεσία συγκροτημένη έτσι ώστε να συντρέξουν οι προϋποθέσεις της διαχειριστικής επάρκειας. Μόνο προτάσεις για ένταξη έργων μπορεί να υποβάλλει αυτοτελώς. Ούτε να εκτελέσει έργα μπορεί ούτε να τα επιβλέψει. Ακόμη εξαρτάται από την πρώην ΤΥΔΚ η οποία σήμερα είναι υπηρεσία του Δήμου Χαλκιδέων.
Για να είχε πράγματι ενεργή διαχειριστική επάρκεια ο Δήμος έπρεπε να έχει συγκροτημένη Τεχνική Υπηρεσία η οποία να είχε δικαίωμα υπογραφής και επίβλεψης. Για να γίνει αυτό αποτελεί προϋπόθεση η ψήφιση και η θέση σε ισχύ του Οργανισμού Εσωτερικής Υπηρεσίας. Ο Δήμος Κύμης Αλιβερίου μέχρι πριν από λίγες εβδομάδες ήταν ο μοναδικός δήμος της Εύβοιας που δεν είχε ξεκινήσει την διαδικασία σύνταξης του Οργανισμού Εσωτερικής Υπηρεσίας, την ώρα που σιγά- σιγά οι Οργανισμοί των υπολοίπων δήμων της Εύβοιας δημοσιεύονται στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης και τίθενται σε ισχύ. Ήδη ορισμένοι έχουν ξεκινήσει την συγκρότηση της Τεχνικής τους Υπηρεσίας. Ο Δήμος Κύμης Αλιβερίου μόλις στο τέλος Σεπτεμβρίου ψήφισε ένα Σχέδιο Οργανισμού με τις συνήθεις συνοπτικές διαδικασίες χωρίς ουσιαστικό διάλογο με τους εργαζόμενους και τις δημοτικές παρατάξεις. Καλώς εχόντων των πραγμάτων δεν θα έχει εγκεκριμένο Οργανισμό πριν την άνοιξη του 2012 και συνεπώς έως τότε δεν μπορεί να έχει συγκροτημένη Τεχνική Υπηρεσία. Ένας μεγάλος και ισχυρός Δήμος όπως οφείλει να είναι και να λειτουργεί ο Δήμος Κύμης Αλιβερίου όφειλε να είχε σπεύσει εγκαίρως και εντός του προβλεπομένου από τον νόμο εξαμήνου -από την έναρξη λειτουργίας του- να ψηφίσει τον Οργανισμό Εσωτερικής Υπηρεσίας. Τότε και μόνο, έχοντας εν συνεχεία συγκροτημένη ήδη την Τεχνική του Υπηρεσία, θα μπορούσε να δρομολογήσει την προώθηση και την εκτέλεση των αναγκαίων έργων διαχείρισης απορριμμάτων για όφελος της διαχειριστικής ενότητας της Νότιας Εύβοιας.Δεν το έκανε επιδεικνύοντας πρωτοφανή οργανωτική αδυναμία.Τέλος και με αυτή του την ανακοίνωση και με την άλλη που ακολούθησε σχετικά με τη ένταξη των έργων της αποκατάστασης των τεσσάρων ΧΑΔΑ της δημοτικής ενότητας Δυστίων στο ΕΣΠΑ, επιδίδεται ασκόπως στην προσφιλή ναρκισσευτική φλυαρία ενώ η συμβολή της ηγεσίας του στην ωρίμανση αυτών των έργων – αντιθέτως με όσα αναφέρονται στην δεύτερη ανακοίνωση- είναι μηδαμινή. Οι μελέτες των έργων αυτών εκπονήθηκαν και ωρίμασαν από τον πρώην Δήμο Δυστίων. Υπάρχει λόγος αυτό να αποκρύπτεται;
Ούτε τώρα ανακαλύπτεται η πολιτική της αποκατάστασης των παλαιών Χωματερών. Ήδη ο Δήμος Αυλώνος είχε αποκαταστήσει με μελέτες προϋπολογισμού 701.000 Ευρώ και εκτελεσμένα έργα συμβατικού προϋπολογισμού περίπου 450.000 ευρώ όλες-και τις έξι- μη ενεργές χωματερές του ενώ εγκαίρως έκλεισε, στο τέλος του 2010, τον ενεργό ΧΑΔΑ του Νεοχωρίου. Τα έργα αυτά χρηματοδοτήθηκαν από το ΕΣΠΑ. Το ίδιο ισχύει και για τον Δήμο Ταμυναίων ο οποίος είχε επίσης με τα ίδια χρηματοδοτικά μέσα αποκαταστήσει τους χώρους όλων των μη ενεργών χωματερών του. Ο Δήμος Δυστίων είχε έτοιμες τις μελέτες αλλά μόλις τώρα κατέστει δυνατή η χρηματοδότηση των έργων από το ΕΣΠΑ. Η αποκατάσταση των ΧΑΔΑ είναι υποχρεωτική για την Ελλάδα και για τους Δήμους συγκεκριμένα. Για την ένταξη των έργων δεν χρειάζεται ούτε προσπάθεια ούτε μαγκιά. Χρειάζεται εκπόνηση και ωρίμανση των μελετών. Εν προκειμένω ας αναγνωρίσουν ότι αυτό το κρίσιμο υπήρξε αποτέλεσμα της δημοτικής αρχής του Δήμου Δυστίων. Είναι ζήτημα πολιτικού ήθους.
Τα γράφουμε αυτά για να επισημάνουμε ότι το ζήτημα της διαχείρισης των απορριμμάτων είναι πολύ σοβαρό για να αποτελέσει αντικείμενο άκρατης πολιτικής περιαυτολογίας. Χρειάζεται συνεργασία μεταξύ των Δήμων και της Περιφέρειας, χρειάζεται πλήρη διαφάνεια στην λήψη των αποφάσεων με κρίσιμο προαπαιτούμενο την ενημέρωση των πολιτών και την κοινωνική συναίνεση. Ως εκ τούτου πρακτικές περιχαράκωσης και απομονωτισμού, αδυναμία γόνιμης συνεργασίας με τους άλλους δήμους του νομού και κυρίως με εκείνους με τους οποίους η συνεργασία είναι μονόδρομος, είναι καταστάσεις που δεν υπηρετούν το τοπικό συμφέρον και πρέπει να αλλάξουν πάραυτα.
Όσο για εμάς του απλούς πολίτες, οφείλουμε να είμαστε απαιτητικοί και υπεύθυνοι. Να εξαντλούμε με όλους τους τρόπους την αγωνία μας για πλήρη ενημέρωση και την απαίτησή μας για λογοδοσία εκείνων που λαμβάνουν αποφάσεις. Ο αμαθής ή ημιμαθής πολίτης συγχωρείται όταν επιδιώκει να αποκτήσει γνώση και πληροφόρηση, ο αμαθής ή ημιμαθής δημοτικός άρχοντας δεν συγχωρείται σε καμία περίπτωση.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου