Μαχαίρι" ακόμα και στα βασικά είδη πρώτης ανάγκης βάζουν σταδιακά οι καταναλωτές, βλέποντας το μηνιαίο εισόδημά τους να συρρικώνεται ολοένα και περισσότερο και τις φορολογικές τους υποχρεώσεις να διευρύνονται εις στο έπακρον.
Έρευνα της Direction Business Reports καταδεικνύει την αυτοσυγκράτηση του Έλληνα καταναλωτή ως προς την αγορά των τροφίμων, ενώ λίγους μήνες πριν παράγοντες του κλάδου του λιανεμπορίου επεσήμαναν ότι οι οι καταναλωτές περιορίζονται στην αγορά μόνο των βασικών αγαθών. Κύκλοι της εν λόγω αγοράς κάνουν λόγο για ζοφερή ανεργία, που αποτελεί τον πρώτο και κυριότερο παράγοντα της αλλαγής συμπεριφοράς του καταναλωτή, ο οποίος ψωνίζει με λίστα, προσπαθώντας να "τιθασεύσει" τον παρορμητισμό του κατά την επίσκεψή του στα σούπερ μάρκετ.
Σύμφωνα με παλαιότερο ρεπορτάζ του "R", οι άλλοτε ισχυρότεροι παίκτες της λιανικής, τα σούπερ μάρκετ, αποτελούν πια τους μεγάλους "ασθενείς" του εμπορίου.
Υπενθυμίζεται ότι έρευνα της Icap Group ανέφερε ότι μείωση των προ φόρων κερδών τους κατά 88% παρουσίασαν το 2010 οι 130 μεγαλύτερες εταιρείες σούπερ μάρκετ που δραστηριοποιούνται στην εγχώρια αγορά, με τις 43 εξ αυτών μάλιστα να καταγράφουν ζημίες.
Οι 87 από τις 130 εταιρείες του κλάδου των σούπερ μάρκετ κατέγραψαν για το 2010 κέρδη 145,8 εκατ. ευρώ, ενώ οι υπόλοιπες 43 κατέγραψαν ζημίες προ φόρων συνολικού ύψους 129,8 εκατ. ευρώ. Μάλιστα, από αυτά τα 84,8 εκατ. ευρώ αναλογούν στη μεγαλύτερη επιχείρηση του κλάδου. Ετσι, για το σύνολο των 130 αλυσίδων προέκυψαν κέρδη προ φόρων μόλις 16 εκατ. ευρώ έναντι αντίστοιχων κερδών 137,2 εκατ. ευρώ το 2009.
Ο τζίρος των 130 εταιρειών το 2010 ανήλθε σε 9,4 δισ. ευρώ, παρουσιάζοντας οριακή αύξηση λίγο λιγότερο από 1%. Αν εξαιρέσει κανείς τη μεγαλύτερη επιχείρηση του κλάδου, τα αποτελέσματα της οποίας επιβαρύνθηκαν με δαπάνες αναδιοργάνωσης που οδήγησαν στην καταγραφή υψηλών ζημιών, τα μεικτά κέρδη των υπολοίπων 129 εταιρειών αυξήθηκαν.
Αλλο χαρακτηριστικό της χρονιάς που πέρασε ήταν η αύξηση του μεικτού κέρδους των εταιρειών. Το περιθώριο του μεικτού κέρδους τους αυξήθηκε από το 20,9% το 2009 στο 21,1% το 2010.
Και αυτό εντός μίας χρονικής περιόδου, όπου οι προσφορές και οι εκπτωτικές τιμές στις αλυσίδες του λιανεμπορίου δίνουν και παίρνουν. Ωστόσο, οι καταναλωτές, λένε οι αρμόδιοι του κλάδου, προτιμούν να απευθύνονται στα μίνι μάκρκετ της γειτονιάς για την αγορά των τροφίμων και των απορρυπαντικών, όπου οι τιμές είναι αισθητά χαμηλότερες και η διάθεση για στήριξη των μικρομεσσαίων επιχειρήσεων υψηλή.
Η έρευνα της Direction Business Reports σκιαγραφεί το κατά πολύ μικρότερο "οικογενειακό καλάθι" συγκριτικά ακόμα και με δύο μήνες νωρίτερα, πριν δηλαδή την ανακοίνωση για τα νέα "χαράτσια" που θα ισχύσουν από το 2012, προκαλώντας ισχυρό pressing στους φορολογουμένους, οι οποίοι καλούνται είτε να "φάνε" από τα έτοιμα είτε να προχωρήσουν σε αποταμίευση των δεδουλευμένων, όσοι από αυτούς εισπράττουν.
Πάντως, σύμφωνα με τα στοιχεία των ισολογισμών στο χώρο των βιομηχανικών-παραγωγικών επιχειρήσεων τροφίμων, οι 160 μεγαλύτεροι (κύκλος εργασιών πάνω από 15 εκατ. ευρώ) εκπρόσωποι της αγοράς είδαν το -συνολικό- κύκλο εργασιών τους να αυξάνεται κατά 6,89%, από 7,12 δισ. ευρώ το 2009 σε 7,61 δισ. το 2010, ενώ αύξηση 3,64% παρατηρείται και στα μεικτά τους κέρδη από 1,80 δισ. ευρώ το 2009 σε 1,86 δισ. ευρώ το 2010. Το ανησυχητικό είναι πως «αποχαιρέτησαν» τα κέρδη τους (172 εκατ. ευρώ το 2009) και κατέγραψαν συνολικά ζημίες 240 εκατ. ευρώ το 2010. Αυτό είχε σαν συνέπεια ο κλάδος να σημειώσει αρνητικό καθαρό περιθώριο κέρδους το 2010 (-3,15% από 2,42% το 2009).
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου