Σάββατο 16 Ιουλίου 2011

Δεν υπάρχουν γεωγραφικά όρια στις «νέες άδειες» των ταξί

Σε... ζούγκλα αναμένεται να μετατραπεί σύντομα η αγορά των ταξί καθώς καταργούνται τα γεωγραφικά όρια μιας άδειας, με αποτέλεσμα όλοι οι ιδιοκτήτες ταξί να μπορούν να κυκλοφορούν ελεύθερα σε όποια περιοχή του νομού τους επιθυμούν, επιλέγοντας όσες είναι ανεπτυγμένες τουριστικά και έχουν αυξημένη επιβατική κίνηση.


Ο ανταγωνισμός αναμένεται να κορυφωθεί, καθώς πληθαίνουν οι πληροφορίες που θέλουν μεγαλο-επιχειρηματίες να ετοιμάζονται να ιδρύσουν camp taxi (εταιρείες με πολλές άδειες ταξί), με τα οποία θα εξυπηρετούν περιοχές «φιλέτα».

Ήδη, μέχρι στιγμής, πάνω από 2.200 αιτήσεις έχουν κατατεθεί στις Διευθύνσεις Μεταφορών, αλλά και σε γραφεία νομαρχών, ενώ καθημερινά εκατοντάδες τηλέφωνα «μπλοκάρουν» το κέντρο του υπουργείου Υποδομών και τα περιφερειακά γραφεία Μεταφορών για τη διαδικασία που πρέπει να ακολουθήσουν για την κατάθεση της αίτησης. Μεγαλύτερο είναι το πρόβλημα στην Αττική, όπου οι αιτήσεις πλησιάζουν ήδη τις 1.000, παρότι, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, σήμερα κυκλοφορούν στο λεκανοπέδιο πάνω από 13.500 ταξί.

Μεταβιβάσεις
Μεγάλος αριθμός αδειών ταξί είχε χορηγηθεί την περίοδο της δικτατορίας, αν και την εποχή εκείνη οι άδειες δεν μπορούσαν να μεταβιβαστούν. Αν ο ιδιοκτήτης μιας άδειας απεβίωνε και δεν ασκούσε το επάγγελμα απόγονός του, η άδεια έπρεπε να επιστραφεί στο κράτος. Το 1977 ο Κωνσταντίνος Καραμανλής επιτρέπει τη μεταβίβαση αδειών ταξί, ενώ τα επόμενα χρόνια το κράτος χορηγεί νέες άδειες σε πολύτεκνους, Ολυμπιονίκες ή σε άλλες κοινωνικές ομάδες. Οι μάντρες εκτός από το ρόλο του μεσάζοντα για μεταβίβαση της άδειας (σύμφωνα με εκτιμήσεις εισπράττουν προμήθεια 2%-3% από τη μεταβίβαση) αναλαμβάνουν και ρόλο υπενοικιαστή.

Ο κλάδος στην Ελλάδα
Για κατακόρυφη πτώση της τιμής της αδείας τους, αλλά και πτώση περίπου 40% στα έσοδά τους κάνουν λόγο οι αυτοκινητιστές ταξί. Υπενθυμίζεται ότι σήμερα κυκλοφορούν πανελλαδικά περίπου 29.500 ταξί, εκ των οποίων τα 13.500 στην Αθήνα, αριθμός πολύ υψηλότερος από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο.
Σε όλα τα κράτη της Ε.Ε. ο αριθμός των ταξί κυμαίνεται από 1,3 έως 2 ανά 1.000 κατοίκους. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι ο σχετικός δείκτης στη Ρώμη είναι 2,1/1.000 κατοίκους, στο Βερολίνο 2/1.000, στο Μιλάνο 1,6/1.000, στις Βρυξέλλες 1,5/1.000, στη Στουτγκάρδη 1,3/1.000. Η Ελλάδα βρίσκεται σαφώς πιο πάνω από άλλες ευρωπαϊκές χώρες σε ό,τι αφορά στον αριθμό των ταξί.

Το κόστος της άδειας
Στα επίπεδα του 2000 (100.000 -120.000 ευρώ) διαμορφώνεται η αξία της άδειας ταξί στην Αθήνα, όταν πριν από 1 - 1,5 χρόνο κόστιζε περί τις 170.000 και σε κάποιες περιπτώσεις έφτανε τις 200.000 ευρώ, χωρίς στην τιμή αυτή να περιλαμβάνεται η αγορά του αυτοκινήτου. Στην περιφέρεια, όπου οι άδειες είναι λιγοστές, οι τιμές σε κάποιες πόλεις έχουν ξεπεράσει τις 200.000 ευρώ.
Στη Θεσσαλονίκη, πριν από 18 μήνες, η τιμή άγγιζε τις 250.000 ευρώ. Στο λεκανοπέδιο της Αττικής κυκλοφορούν νόμιμα περί τα 13.600 ταξί, 2.000 στη Θεσσαλονίκη και 13.400 στην υπόλοιπη Ελλάδα. Τον «έλεγχο» της αγοράς διατηρούν 70-80 μεσιτικά γραφεία, τα οποία είναι συγκεντρωμένα (κυρίως) στην Αθήνα. Οι περισσότεροι κάτοχοι άδειας ταξί προτιμούν να πωλούν την άδειά τους στα μεσιτικά γραφεία, τα οποία τη μεταπωλούν, βγάζοντας προμήθεια που κυμαίνεται μεταξύ 1.000 - 3.000 ευρώ.
www.imerisia.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...