Τα χρήματα του ΕΣΠΑ (20,5 δισ. ευρώ περίπου δικαιούμασταν από το 2007 και έχουμε πάρει μόνο τα 4 δισ. ευρώ περίπου ενώ τα υπόλοιπα μένουν στα κοινοτικά ταμεία αντί να τονώνουν την αγορά) διανέμονται με διάφορα κριτήρια, εκ των οποίων το κυριότερο είναι το επίπεδο οικονομικής ανάπτυξης (ΑΕΠ).
Η Ελλάδα δυστυχώς φαίνεται στα... χαρτιά αναπτυγμένη (έπειτα από πρόσφατη αναθεώρηση της ΕΛΣΤΑΤ καταγράφεται ότι οι πιο πολλές περιφέρειες να έχουν εισόδημα πάνω ή κοντά στο μέσο όρο της Ε.Ε.). Πρέπει γι' αυτό το λόγο να διεκδικήσει πόρους με μία σειρά από άλλα εργαλεία, τα οποία απαιτούν συμμαχίες αλλά και πρότερη καλή... φήμη, η οποία δεν υπάρχει.
Η διαπραγμάτευση κλιμακώνεται σε δύο στάδια:
1 Αυτή την περίοδο γίνεται η συνολική συζήτηση για το ύψος των κονδυλίων. Οι έξι «πλούσιες» χώρες του Βορρά, μεταξύ των οποίων Γαλλία, Γερμανία, Φινλανδία, Ολλανδία κ.λπ., πιέζουν τα λεφτά σε επίπεδο Ε.Ε. να είναι λιγότερα και από το συνολικό πακέτο του ΕΣΠΑ.
Η Ελλάδα επιχειρεί αφ' ενός να δημιουργήσει συμμαχίες με τις χώρες του Νότου που έχουν παρεμφερείς στόχους αλλά και να κερδίσει χρόνο, ευελπιστώντας στην αλλαγή πολιτικών συσχετισμών στις μεγάλες δυνάμεις της Ευρώπης (Γερμανία, Γαλλία κ.λπ.).
Ο αντίλογος
Ως αντίλογο στη γερμανική άποψη ότι δεν υπάρχουν λεφτά επισημαίνεται -σε κατ' ιδίαν συναντήσεις- και το όφελος που έχουν οι εταιρείες της χώρας από τις κατασκευαστικές έως τους προμηθευτές στους οποίους υπολογίζεται ότι επιστρέφει μέσω εξοπλισμού το 45% των κονδυλίων που λαμβάνει η Ελλάδα.
2 Παράλληλα επιχειρείται να διανεμηθούν τα λεφτά με άλλα κριτήρια εκτός από το ΑΕΠ. Προωθείται η τάση της «χωρικής διάστασης», δηλαδή ο εντοπισμός φτωχών ή μειονεκτικών περιοχών ακόμη και σε εύρωστες περιφέρειες.
Αυτή η πολιτική που θα βοηθούσε π.χ. να χρηματοδοτηθεί το Λαύριο και το Πέραμα στην Αττική ή ορεινοί και νησιωτικοί όγκοι ακόμη και στην «πλούσια» Βοιωτία ή στο Ν. Αιγαίο βολεύει και τις μεγάλες δυνάμεις που θα βρουν χρήματα π.χ. για δράσεις στήριξης των ανέργων ή περιοχών της πρώην Αν. Γερμανίας.
Προτείνεται επίσης να δίνεται μεγάλο μέρος των κονδυλίων για τις εύρωστες περιοχές αλλά για συγκεκριμένες δράσεις: τεχνολογικής ανάπτυξης, καινοτομίας κ.λπ. Επίσης προτείνεται η ανάπτυξη κλαδικών πολιτικών στήριξης οι οποίες σε έναν βαθμό ήδη υπάρχουν. Για παράδειγμα, και τώρα η Γαλλία και η Γερμανία στηρίζουν την αυτοκινητοβιομηχανία. Ανάλογες δράσεις επιχειρείται να δομηθούν π.χ. για κλωστοϋφαντουργία.
3 Σημαντικός θα είναι και ο ρόλος του επενδυτικού ευρωομολόγου που προωθείται μέσω της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων για μετά το 2013. Θα διοχετεύει φτηνά κεφάλαια που θα καλύπτουν το κόστος έργων υποδομής -κυρίως οδικών αξόνων- που σήμερα καλύπτουν το πιο μεγάλο μέρος του ΕΣΠΑ και υπό συνθήκες Μνημονίου δύσκολα θα καλυφθούν.
Της ΔΗΜΗΤΡΑΣ ΚΑΔΔΑ ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου