Δευτέρα 17 Φεβρουαρίου 2020

Προτάσεις του Θανάση Μπουραντά για το διεκδικητικό πλαίσιο της ΠΕΔ Στερεάς Ελλάδας για την περίοδο 2020- 2023

Προτάσεις για το διεκδικητικό πλαίσιο της ΠΕΔ Στερεάς Ελλάδας για την περίοδο 2020- 2023 που κατέθεσε ο Δήμαρχος Κύμης Αλιβερίου Θανάσης Μπουραντάς προς την περιφερειακή Ένωση Δήμων και κοινοτήτων Στερεάς Ελλάδος

Συνάδελφε πρόεδρε: 

Για το πρόγραμμα διεκδικήσεων την τρέχουσα περίοδο καταθέτω ορισμένες προτάσεις με πρόθεση συνοπτικής αναφοράς, ως εξής:

1. Πολιτική Συνοχής –ΕΣΠΑ-ΠΕΠ 

Τα προηγούμενα χρόνια και συγκεκριμένα κατά την εφαρμογή και υλοποίηση των δύο (2) τελευταίων Κ.Π.Σ., δηλαδή του 4ου (2007-2013) και του 5ου (2014-2020), η Περιφέρεια Στερεάς στερήθηκε πόρων, αφού θεωρήθηκε ότι έχει πετύχει την συνοχή , ότι έχει ξεπεράσει το όριο του 75% ως προς το ΑΕΠ, του συνόλου των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης. 

Παρά της διαμαρτυρίες μας, ότι αυτό είναι άδικο αφού προσμετράται το ΑΕΠ που παράγεται στις περιοχές ΟΙΝΟΦΥΤΩΝ, ΣΧΗΜΑΤΑΡΙΟΥ, ΡΙΤΣΩΝΑΣ και ΘΗΒΑΣ, το οποίο ελάχιστα επηρεάζει την οικονομία της περιοχής, αφού τα οικονομικά αποτελέσματα τροφοδοτούν την οικονομία της Περιφέρειας Αττικής και οι εργαζόμενοι ακόμα στην μεγάλη τους πλειοψηφία είναι κάτοικοι της Αττικής. 

Η τότε κυβέρνηση της χώρας διέθεσε το ποσό των 400 εκατομμυρίων ευρώ (2009) στις δύο Περιφέρειες, Στερεάς και Νοτίου Αιγαίου, με 150 εκ. και 250 εκ € αντίστοιχα. 

Η κρίση όμως που ακολούθησε, μας δικαίωσε και παρά το γεγονός ότι συνεχίζει να προσμετράται το ΑΕΠ στην Περιφέρεια στερεάς Ελλάδας, τα πράγματα άλλαξαν ως προς το ΑΕΠ. Η Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας είναι πλέον στην Τρίτη κατηγορία στις ‘’λιγότερο ανεπτυγμένες περιφέρειες ‘’, οι οποίες είναι (11), ενώ η Αττική και το Νότιο Αιγαίο είναι στην αμέσως επόμενη κατηγορία στην οποία είναι οι “Περιφέρειες προς μετάβαση” . 

Αυτό σημάνει ότι η μείωση του ΠΕΠ Στερεάς Ελλάδας ωφέλησε όλες τις άλλες περιφέρειες, ενώ η Περιφέρεια Στερεάς θα έπρεπε και στα δύο (2) ΚΠΣ, να είναι στις λιγότερες ανεπτυγμένες Περιφέρειες και να έχει καλύτερη χρηματοδότηση. 

Επομένως έχουμε κάθε λόγο να ζητήσουμε την ενίσχυση του ΠΕΠ Στερεάς Ελλάδας, αφού σε δύο περιόδους έχασε σημαντικά ποσά. 

Επίσης είναι αναγκαίο να ενημερωθούμε από την Περιφέρεια πως διατέθηκαν τα 150 εκ. € από αυτό το Ειδικό Αναπτυξιακό Πρόγραμμα. 

2. Σταδιακή επαναφορά των Τακτικών Επιχορηγήσεων. 

Oπως είναι γνωστό οι τακτικές επιχορηγήσεις των Δήμων έχουν περικοπεί σε ποσοστό 60% περίπου . 

Πρέπει να τεθεί από την ΠΕΔ και από την ΚΕΔΕ, στην Κυβέρνηση, το θέμα της επαναφοράς των χρηματοδοτήσεων των Δήμων στα προηγούμενα επίπεδα γιατί οι επαρχιακοί Δήμοι των ορεινών και ημιορεινών περιοχών φυτοζωούν. 

3. Ρυθμίσεις των χρεών του Δημοσίου προς τους Δήμους από τις περικοπές. 

Όπως είναι γνωστό, στα παλαιότερα στελέχη των Δήμων, η ΚΕΔΚΕ προ του 2011, είχε συμφωνήσει με την Κυβέρνηση και αποδόθηκαν προηγούμενα χρέη του Δημοσίου, από επιχορηγήσεις που είχαν περικοπεί. 

Το ίδιο πρέπει και μπορεί να γίνει και σήμερα ενώ είναι δυνατό να αποδοθούν με σταδιακά αυξανόμενές δόσεις προς τους Δήμους. 

4. Ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις. 

Εφόσον δεν έχει αλλάξει κάτι σχετικά με τις χρηματοδοτήσεις των Δήμων ούτε με την απόδοση των χρεών του Δημοσίου προς τους Δήμους, είναι λογικό να μην μπορούν οι Δήμοι να είναι συνεπείς στις υποχρεώσεις τους. 

Για αυτούς τους λόγους είναι επείγουσα ανάγκη να διατεθούν τα αναγκαία, ποσά για την πληρωμή των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων. 

Έχει διατεθεί το ποσό των 40 εκ για πληρωμή δικαστικών αποφάσεων και εντολών πληρωμής, αλλά μάλλον δεν επαρκεί ούτε για τις δικαστικές αποφάσεις. 

5. Ρύθμιση χρεών Δημοτικών Επιχειρήσεων Ύδρευσης –Αποχέτευσης (ΔΕΥΑ) 

Η οικονομική δυσπραγία έχει επηρεάσει και τις ΔΕΥΑ. Η αυτοδιοίκηση δεν θέλει να έχει χρέη, αλλά η κρίση, ήταν και είναι πολύ δυσκολο να αντιμετωπιστεί. 

Πρέπει να ζητήσουμε να ρυθμιστούν τα χρέη προς τη ΔΕΗ, με περισσότερες από 100 δόσεις και να μην επιβαρυνθούν με τόκους κλπ. 

Με αυτό τον τρόπο και η ΔΕΗ θα πάρει τα χρήματα που χρωστάνε οι ΔΕΥΑ και οι επιχειρήσεις θα έχουν περισσότερες πιθανότητες να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις τους. 

6. Πρόσληψη μονίμου προσωπικού 

Αρχικά είχε ανακοινωθεί ότι οι προσλήψεις μονίμου προσωπικού για τους Δήμους θα πραγματοποιηθούν το 2020. Στην συνέχεια, αν δεν κάνουμε λάθος, οι προσλήψεις έχουν μεταφερθεί για το 2021. 

Αν έτσι είναι τα πράγματα, τότε είναι βέβαιο ότι θα χάσουμε δύο (2) χρόνια και αυτό είναι άδικο, γιατί οι τεχνικές υπηρεσίες και οι υπηρεσίες Δόμησης, όπως άλλωστε και οι οικονομικές υπηρεσίες, έχουν μείνει χωρίς προσωπικό και υπάρχει φόβος ότι θα χαθούν έργα από πολλούς Δήμους που τα έχουν μεγάλη ανάγκη. 

- Είναι γνωστό ότι γίνεται μια προσπάθεια από τον υπουργείο Εσωτερικών να προσληφθούν μηχανικοί από την ΕΕΤΑΑ και να διατεθούν στους Δήμους . 

Αν είναι έμπειροι στον τομέα των μελετών οπωσδήποτε θα βοηθήσουν, αλλά αν δεν έχουν το δικαίωμα υπογραφής των μελετών τότε μπορεί να δημιουργηθούν προβλήματα. 

Εμείς πρέπει να ζητήσουμε οι προσλήψεις να ξεκινήσουν μέσα στο 2020 και ας προσληφθούν στις αρχές του έτους 2021. Έτσι θα χάσουμε μόνο έναν χρόνο ενώ οι απώλειες σε έργα θα είναι μικρότερες. 

7. Απευθείας ανάθεση μελετών 

Με τον νόμο 4412/2016 καταργήθηκε η δυνατότητα της απευθείας ανάθεσης μελετών μέχρι 20.000 € συν ΦΠΑ. 

Την περίοδο της κρίσης, ήταν και είναι δυνατό, με 20.000 συν ΦΠΑ, να εκπονηθούν μελέτες προϋπολογισμού 80.000 € και με ακόμα υψηλότερο προϋπολογισμό. 

Θα μπορούσε να επανέλθει αυτή η δυνατότητα και να δοθεί η αρμοδιότητα στην Οικονομική Επιτροπή ή ακόμα και στο Δημοτικό Συμβούλιο. Θα μπορούσαμε με λίγα χρήματα να έχουμε αρκετές μελέτες. 

Συνάδελφε πρόεδρε 

Ο Χρόνος που διανύουμε είναι κρίσιμος και για την Περιφέρεια Στερεάς και για όλους τους Δήμους. 

Η επόμενη Προγραμματική Περίοδος, περιλαμβάνει τα χρόνια 2021-2027. 

Επομένως αυτή την περίοδο καθορίζονται οι κατευθύνσεις και τα έργα που έχουν ανάγκη οι περιφέρειες και οι Δήμοι. 

Μέχρι αυτή την στιγμή δεν έχουμε ουσιαστική συμμετοχή και δεν είναι λογικό να συνεχίζεται αυτή η κατάσταση και όλα να καθορίζονται από την ευρωπαϊκή Ένωση και τις Κυβερνήσεις, χωρίς τις δικές μας απόψεις . 

Έχουμε την γνώμη ότι πρέπει να συνεννοηθούμε με την Περιφέρεια και να έχουμε κοινή θέση σε βασικά θέματα της προγραμματικής περιόδου. 

- Το ένα (1) είναι αυτό που αναφέρονται με α/α 1 σε αυτό το σημείωμα. 

- Το δεύτερο θέμα για το οποίο πρέπει να έχουμε κοινή θέση με την Περιφέρεια είναι οι ανάγκες, συνολικά της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας, από τα Τομεακά Προγράμματα για τα οποία πρέπει να ζητήσουμε συγκεκριμένα έργα, που ενδιαφέρουν τους Δήμους της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας και που πρέπει να προταθούν στην ΠΕΔ από κάθε Δήμο. 

- Από την πλευρά μας σαν Δήμος Κύμης- Αλιβερίου προτείνουμε τα εξής : 

1. Ολόκληρη την Εύβοια απασχολεί το οδικό Δίκτυο. Είναι γνωστό ότι η Εύβοια έχει ένα βασικό δίκτυο που ονομάζεται « ΔΙΑΜΗΚΗΣ ΑΞΟΝΑΣ » και διατρέχει όλη την Εύβοια από ΑΙΔΗΨΟ-ΙΣΤΙΑΙΑ-ΧΑΛΚΙΔΑ-ΛΕΠΟΥΡΑ-ΚΑΡΥΣΤΟ και ΛΕΠΟΥΡΑ-ΚΥΜΗ. 

- Όλα αυτά τα χρόνια, πέρασαν πολλά χρηματοδοτικά Κοινοτικά Προγράμματα, όπως: 

- Τα Μεσογειακά ολοκληρωμένα Προγράμματα (ΜΟΠ) και τα Κοινοτικά Πλαίσια Στήριξης(ΚΠΣ) από το 1ο μέχρι και το 5ο αλλά από το Ταμείο Συνοχής δεν διατέθηκε ούτε ένα(1) ευρώ στην Εύβοια για τον μοναδικό άξονα που διαθέτει. 

Αυτό έγινε για τον λόγο ότι το Ταμείο Συνεχής Χρηματοδοτεί μόνο Διευρωπαϊκά δίκτυα και η Εύβοια δεν είχε μέχρι πρότινος κανένα Διευρωπαϊκό Δίκτυο. 

Για αυτό ακριβώς τον λόγο ένα έργο που εντάχθηκε από το ΥΠΕΧΩΔΕ, τα πρώτα χρόνια της Οικονομικής Κρίσης, η ΠΑΡΑΚΑΜΨΗ ΒΑΣΙΛΙΚΟΥ, εντάχθηκε στο πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων του ΥΠΕΧΩΔΕ, αλλά από Εθνικούς Πόρους και όχι από Κοινοτικούς. Όμως παρά το γεγονός ότι δημοπρατήθηκε και ανατέθηκε, δυστυχώς δεν προχώρησε γιατί οι περικοπές σε όλα τα Προγράμματα ήταν πολύ μεγάλες. 

Τον Νοέμβριο του έτους 2013, ο διαμήκης άξονας, από ΑΙΔΗΨΟ μέχρι ΚΑΡΥΣΤΟ, με αποφάσεις των οργάνων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, χαρακτηρίστηκε ως «Εκτεταμένο Διευρωπαϊκό Δύκτιο» και επομένως δεν θα πρέπει να μείνει η Εύβοια εκτός χρηματοδοτήσεων από το ΤΑΜΕΙΟ ΣΥΝΟΧΗΣ, αυτή την προγραμματική περίοδο. 

Προτείνουμε : Οι ολοκληρωμένες μελέτες που υπάρχουν, να ενταχθούν και να χρηματοδοτηθούν από το ΤΑΜΕΙΟ ΣΥΝΟΧΗΣ, ενώ όπου οι μελέτες δεν προχωρούν λόγω έλλειψης χρηματοδότησης, πρέπει άμεσα να χρηματοδοτηθούν. Αν σε κάποιες περιπτώσεις δεν έχουν ενταχθεί μελέτες πρέπει να ενταχθούν. 

- Από όσα γνωρίζουμε , μελέτες υπάρχουν στα εξής έργα: 

- Παράκαμψη Αγίας Άννας. 

-Παράκαμψη Χαλκίδας 

-Παράκαμψη Βασιλικού 

-Παράκαμψη Αμαρύνθου και 

-Παράκαμψη Αλιβερίου 

- Σαν Δήμος Κύμης Αλιβερίου προτείνουμε: 

1. Το Φράγμα ΣΕΤΑ –ΜΑΝΙΚΙΑ έχει ξεκινήσει η κατασκευή του από το 2ο ΚΠΣ, χωρίς να ολοκληρωθεί . Αν δεν χρηματοδοτηθεί αυτή την περίοδο θα καταστραφεί και θα χαθούν τα εκατομμύρια που έχουν διατεθεί. 

2. Να χρηματοδοτηθούν οι ΒΙΟΚΑ των δύο κοινοτήτων με πληθυσμό άνω των 2.000 κατοίκων. 

3. Πρέπει να βρεθεί τρόπος να χρηματοδοτηθούν και οι ομάδες κοινοτήτων με πληθυσμό συνολικά πολύ πάνω από 2.000 κατοίκους χωρίς όμως να έχει κάποια πληθυσμό πάνω από 2.000 κατοίκους. 

4. Να προβλεφθεί στο Πρόγραμμα του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης η διάθεση ποσού για κατασκευή Αλιευτικών Καταφυγίων γιατί αυτή η αρμοδιότητα ανήκει στους Δήμους. Αν του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης δε εντάξει, κατασκευή Αλιευτικών καταφυγίων, θα πρέπει να εντάξει η περιφέρεια , στο ΠΕΠ. Αν το Υπουργείο δεν διαθέσει κάποιο ποσό τότε να διατεθεί στο ΠΕΠ Στερεάς Ελλάδος. 

Το Τρίτο θέμα που πρέπει να συζητήσουμε με την Περιφέρεια και να προσπαθήσουμε να έχουμε ενιαία στάση, είναι το θέμα του Περιφερειακού Επιχειρησιακού Προγράμματος σχετικά με τις προτεραιότητες που πρέπει να τεθούν. 

Έχουμε την γνώμη ότι δεν πρέπει να καθυστερήσουμε, ώστε να μην χάσουμε την ευκαιρία της ένταξης των έργων στα τομεακά προγράμματα και στο ΠΕΠ. 

Συναδελφικά 
Ο ΔΗΜΑΡΧΟΣ 
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ Γ. ΜΠΟΥΡΑΝΤΑΣ


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...